
Effektivisera underhållsarbetet och öka upptiden på din anläggning genom att ha full koll på den tekniska anläggningsinformationen
På alla tillverkande verksamheter finns det en enorm mängd teknisk anläggningsinformation. Det är allt från enskilda data på tryck och temperatur, till olika datablad, manualer, instruktioner och reservdelslistor. Alla denna information är idag ofta utspridda runt om i verksamheten. Genom att hantera all sådan information på ett centraliserat och lättillgängligt sätt kan man uppnår stora tids- och effektiviseringsförbättringar. Denna typ av digital tvilling kallas för Data and Dokument Management System (DDMS).
Vad är teknisk anläggningsinformation?
Det finns digitala tvillingar som är lättare att direkt förstå, exempelvis 3D-modell. Vad menar vi då med teknisk anläggningsinformation? Det är all den information – både data och dokument som krävs för att underhålla och utveckla en produktionsanläggning. På senare år har även mjukvara tillkommit.
Utmaningar
De flesta produktionsanläggningar har en lång historik där det över tid har bytts ut och byggts om. Detta gör att den tekniska anläggningsinformationen är utspridd på en mängd olika ställen, till exempel ritningsarkiv, pärmar, gruppdiskar, SharePoints, dokumenthanteringssystem, och även hos leverantören.
När det gäller olika former av mjukvara är det också rörigt på många ställen. Det finns inget bra system att hålla reda på alla konfigurationsfiler, backupper och alla olika versionerna.
Detta leder till att inför underhållsåtgärder – både planerade och akuta samt vid projekt – blir det massa tid som går åt på att leta och verifiera information. Samtidigt är det inte ovanligt att det är motstridiga uppgifter i olika dokument. Många gånger slutar det med att det blir till att ta på sig skyddskläderna och gå ut i anläggningen och titta vad som faktiskt sitter där.
Exempel från verkligheten
I detta exempel har företaget X hittat främmande material i produkten och man har påbörjat en felsökning. Man har identifierat en pump som verkar vara problemkällan. Under punkterna nedan får du en inblick i hur det kan se ut idag för de flesta organisationer jämfört med hur det kan se ut om man har ett Data and Document Management System (DDMS) på plats.
Allt ovan är bara förberedelserna, sedan ska det faktiska jobbet utföras och flera av de dokument eller den data i system som är listade ovan kommer behöva uppdateras baserat på vad som byts ut och ändras.
Även för denna relativt lilla åtgärd ser vi att
- Det är många olika roller inblandade.
- De använder sig av flera olika IT-lösningar och även fysiska arkiv.
- Olika uppgifter om samma objekt finns på olika ställen beroende på vilken disciplin det är som skapat informationen.
- Det kan finnas motstridiga uppgifter då en källa är uppdaterad men inte en annan.
- Det saknas information och man vet inte i förväg vad som saknas.
På vilka sätt underlättar ett DDMS-lösning?
Ett DDMS ger dig en central databas för all information – som blir lättillgängligt och säkrat.
Ett kraftfull DDMS-lösning som PlantVision jobbar med är Siemens COMOS DDMS. I normalfallet integreras den med befintligt underhållssystem, men kan även integreras med fördel mot andra system, exempelvis affärssystem, styrsystem och dokumenthanteringssystem.
Med Siemens COMOS får du en komplett lösning:
- Där både anläggningsregister och tekniska data på alla ingående komponenter finns
- Där informationen snarare finns som sökbara data än som dokument
- Där de dokument som skapas internt, exempelvis en pumplista – genereras från systemet
- Där alla relevanta ritningar finns tillgängliga
- Där extern dokumentation läggs in och kopplas till de anläggningsobjekt de berör
- Där all form av dokumentation revisionshanteras
- Där även mjukvaror hanteras
- Där det styrs vem får se vad och vad som får ändras
- Där data bara matas in en gång och sedan återanvänds
- Där all information om exempelvis en pump både är tillgänglig från skrivbordsdatorn och ute i fabriken med mobil
- Där det är enkelt att både söka data och navigera i grafisk struktur
- Där det finns en ”audit trail” på alla ändringar
- Där systemet är integrerat med andra system för att slippa dubbelarbete
De TRE huvudvinsterna med ett DDMS
Ett Data and Document Management System kan hjälpa er att säkra anläggningens upptid genom att:
1) Minska tid för förberedelser vid planerade och oplanerade åtgärder
2) Det går att söka och lita på informationen
3) Allt är samlat på ett ställe och integrerat med andra system
Var redo för en inspektion när som helst
För de som arbetar i en regulatorisk industri där det gör externa inspektioner finns dessutom en stor fördel i det att eftersom man har koll på all sin information går inspektionerna väldigt mycket smidigare och med mindre ”fjärilar i magen” hos berörd personal.